...

Regelgeving 2024: overzicht regels voor drones zonder Cx-label

 Maximaal gewicht drone Cx-label   Subcategorie  Regels over gebruik drone Registratie drone nodig?   Opleiding nodig?  Min. leeftijd dronepiloot  Minder dan 250 gram  geen A1 (of A3)   Vlieg niet over een grote groep mensen. Houd de drone op veilige afstand van mensen, dieren en andere luchtvaarttuigen.  Ja, tenzij drone geen camera aan bood heeft  Nee  Geen minder dan 25 kg   geen  A1 (of A3)   Vlieg niet over omstanders. Houd de drone op een veilige afstand van mensen, dieren en andere luchtvaartuigen, en zorg voor minstens 150 meter afstand van residentiële, commerciële, industriële en recreatieve gebieden.  Ja  Ja, online (A1/A3)  16 jaar of ouder

24 februari 2024

...

Regelgeving 2024: overzicht regels voor drones met Cx-label

 Maximaal gewicht drone  Cx-label  Subcategorie  Regels voor drone-gebruik  Registratie nodig? Opleiding nodig?  Min. leeftijd dronepiloot   Minder dan 250 gram  C0  A1 (of A3)   Vlieg niet over een grote groep mensen. Houd de drone op veilige afstand van mensen, dieren en andere luchtvaarttuigen.  Ja, tenzij de drone geen camera aan boord heeft.  Nee Geen   Minder dan 900 gram  C1 A1 (of A3)    Vlieg niet over een grote groep mensen. Vlieg zo weinig mogelijk over omstanders. Houd de drone op veilige afstand van mensen, dieren en andere luchtvaarttuigen. Software update voor Remote ID.  Ja  Ja, online (A1/A3)  16 jaar of ouder  Minder dan 4 kilogram  C2  A2 (of A3)   Vlieg niet over omstanders. Wanneer u in de buurt van mensen vliegt, activeer dan de lage snelheids-modus en behoud een horizontale afstand van ten minste 5 meter (zonder lage snelheidsmodus ten minste 30 meter). Software update voor Remote ID.  Ja  Ja, online (A1/A3)  16 jaar of ouder  Minder dan 25 kilogram  C3  A3   Vlieg niet over omstanders. Houd de drone op een veilige afstand van mensen, dieren en andere luchtvaartuigen. Zorg voor minstens 150 meter afstand van residentiële, commerciële, industriële en recreatieve gebieden. Software update voor Remote ID.  Ja  Ja, online (A1/A3)  16 jaar of ouder  Minder dan 25 kilogram  C4  A3   Vlieg niet over omstanders. Houd de drone op een veilige afstand van mensen, dieren en andere luchtvaartuigen. Zorg voor minstens 150 meter afstand van residentiële, commerciële, industriële en recreatieve gebieden.  Ja  Ja, online (A1/A3)  16 jaar of ouder

24 februari 2024

...

Regelgeving 2024: het Cx-keurmerk voor drones

Voor drones in de open-categorie is er het Cx-keurmerk; dat is verdeeld in 5 klassen: C0 tot en met C4. De klasse bepaalt welke regels voor je gelden als je met de drone gaat vliegen. Ook een aantal bestaande drones komen in aanmerking voor een Cx-kerumerk. Cx-label bij aankoop nieuwe drone:Koop je dit jaar een nieuwe drone, dan zal deze een Cx-keurmerk hebben. Het label kan variëren van C0 tot en met C4. Bij aankoop ontvang je informatie over de regels en veiligheidsvoorschriften die gelden voor het Cx-label van de drone. Cx-label voor bestaande drones:Heb je je drone voor 1 januari 2024 gekocht? Controleer dan in de tabel ‘UAS with C-Class Markings’ (Engelstalig) of je drone in aanmerking komt voor een Cx-label. Als je drone in de lijst staat, dan zal de fabrikant aangeven hoe je het Cx-label in je bezit kan krijgen. Het is belangrijk dat je het label duidelijk zichtbaar op de drone aanbrengt.  

24 februari 2024

...

Praktische zelfverklaring A2

Voor het vliegen met drones van 500 gram en zwaarder in de Open Categorie heb je een A2 vliegbewijs nodig. Naast het halen van het A2-examen en de inschrijving daarvan bij RDW, is het verplicht een ‘Praktische zelfverklaring’ bij je te hebben als je gaat vliegen. Dat is een formulier waarin je verklaart dat je voldoende praktijkervaring hebt met drone vliegen. Het doel van deze praktische zelftraining is dat je als piloot in staat bent je drone in alle omstandigheden onder controle te kunnen houden, alle theorie in de praktijk weet toe te passen en alle manoeuvres  moeiteloos en accuraat kan uitvoeren. Let op: het is je eigen verantwoordelijkheid om de praktische oefeningen ook echt uit te voeren! HCC!drones geeft praktijkoefeningen en vliegdagen waar je dit kan oefenen (tijdelijk door corona uitgesteld). Terug naar de zelfverklaring die je bij je moet hebben. Kies een van de EU-verklaringen die wij voor jullie hebben klaargezet; Lees deze door en onderteken deze; Zorg dat je deze print en bij je hebt tijdens het drone vliegen (kan door BOA/politie naar gevraagd worden).   De rest van dit artikel is alleen beschikbaar voor HCC-leden. Ben je HCC-lid? Om het gehele artikel te lezen dien je ingelogd te zijn. Je kunt inloggen door je HCC-gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen in de daarvoor bestemde velden aan de rechterkant van deze pagina. Nog geen HCC-lid? Word nu lid en kies je welkomstgeschenk!

28 januari 2021

...

Korting op EU-dronebewijzen voor HCC-leden!

HCC!drones is een samenwerking aangegaan met Dutch Drone Academy! Wat betekent dit voor jou als lid? Ook gedurende het gehele jaar 2022 kunnen HCC!drones-leden nog genieten van de DDA drone-cursussen voor de EASA categorie ‘Open’ zónder het examen te hoeven betalen (3 pogingen inbegrepen). Dat scheelt toch al snel zo’n 35% in de totale kosten! Drone vliegbewijs Basis A1 & A3: cursus € 39,95 incl. btw examen € 19,95 incl. btw GRATIS examen voor HCC-leden Drone vliegbewijs Gevorderd A2: cursus € 99,95 incl. btw examen € 39,95 incl. btw GRATIS examen voor HCC-leden Hoe kan je gebruik maken van dit aanbod? De rest van dit artikel is alleen beschikbaar voor HCC-leden. Ben je HCC-lid? Om het gehele artikel te lezen dien je ingelogd te zijn. Je kunt inloggen door je HCC-gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen in de daarvoor bestemde velden aan de rechterkant van deze pagina. Nog geen HCC-lid? Word nu lid en kies je welkomstgeschenk!      

17 januari 2021

...

Ervaring met behalen A2 EU-dronebewijs

Ons bestuurslid Rob Bruning heeft inmiddels via Dutch Drone Academy na de A1/A3 opleiding en examen ook de A2 behaald! Hij deelt zijn ervaring met ons. "Dat A2 examen blijkt een race tegen de klok. Want dat je er een uur voor hebt is weinig omdat ze een aantal vragen stellen die NIET in de theorie staan behandeld. Je moet dus zien dat je een tweede computerscherm draaiende hebt om als de wiedeweerga naar het juiste antwoord te zoeken. Ze vragen ook van alles uit alle hoofdstukken die hebt mogen trainen. De vragen die wel in de theorie staan zijn overigens behoorlijk pittig. Tip: Zorg dus dat je tijdens de training alle theorie-teksten kopieert, want anders red je het nooit in een uur! De eerste keer slaagde ik niet door tijdsgebrek, maar de tweede keer wel omdat bleek dat veel vragen van de eerste keer werden herhaald, gelukkig ook die vragen die ik op internet moest opzoeken. Nog een tip: zak je de eerste keer, doe de tweede poging dan direct er achteraan... Want dan zitten de vorige vragen en antwoorden nog goed in je hoofd. Ik slaagde met een goed cijfer." Inmiddels heeft Rob alle noodzakelijke bewijzen om te mogen vliegen behaald; hij heeft nu alles, inclusief de certificaten van de RDW, in de pocket. Ook het drone-registratienummer . "Van de RDW had ik verwacht dat ze daar naar  de "Verklaring m.b.t. het hebben van praktijkervaring" zouden vragen, maar dat gebeurde niet; niet bij de aanvraag van het bewijs van volrooiing voor A1/A3 noch bij de aanvraag voor het "Vaardigheidsbewijs" voor A2. Ik had me erop voorbereid door een verklaring op te stellen dat ik als dronepiloot me aan alle EASA regels houd met een handtekening (in Pdf) maar die bleek niet opgevraagd te worden en mij werden de certificaten gewoon toegestuurd. Aanvulling: het RDW vraagt er niet om, maar bij controle tijdens het vliegen door een wethandhaver (boa/politie) moet je die wel kunnen tonen.  Succes voor eenieder die de examens nog moet zien te halen!"  

13 december 2020

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!drones

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden